2019

Mod

Hur definierar du mod, att vara modig?

Brene Brown, professor och forskare på University of Houston har ägnat tjugo år åt att forska om mod, sårbarhet, skam och empati. Hon säger att vara modig är en paradox, för henne är den mest exakta definitionen av mod att när jag uppmuntrar dig försvagar jag samtidigt mig.


"To me vulnerablity is the the most accurate measurement of courage. Courage is couraging you, but weaknessing me."

Hon skriver också att äga vår egen historia och älska oss själva under denna processen är det modigaste vi någonsin kommer att göra.

"Owing our story and loving ourselves through that process is the bravest thing we will ever do."

För mig är ovanstående sant.

Om du är intresserad av mod, sårbarhet, skam och empati se och lyssna gärna på TED Talk "The Power of Vulnerablity".

 

Läs hela inlägget »
Etiketter: mod

Jag plockade nyligen upp en bok jag haft länge på nytt, "Mia Törnbloms samlade tankar om Självkänsla". Hennes historia är ett inspirerande exempel på vad träning kan åstakomma. Boken innehåller även många fler exempel detta.

Även texten nedan inspirerar mig nu. Inspirerar den dig? 


Ingredienser

Ett tydligt #jag
En passande dos #inre uppmärksamhet
En STOR dos nyttiga #presuppositioner
En – eller flera – goda #intentioner
Rikligt med själv-#pacing och tillräckligt med själv#leading
Tillit till dina #omedvetna resurser
För lång hållbarhet: tillsätt #kongruens över tid

 

Tillvägagångssätt

Starta med ett tydligt #jag: Ta ett djupt andetag och påminn dig om att du är värdefull för att du finns till. Säg "jag" när du pratar för dig själv och kräv respekt för dina gränser och acceptans av att du vet bäst för dig.

Tillsätt passande doser med #inre uppmärksamhet och


 

Läs hela inlägget »
Etiketter: självkänsla

Ingredienser

Tillgång till #dissocierat perspektiv
En passande #mönsterbrytare
En dos #leading till en ny och nyttig #strategi
Minst en god #intention
Minst en #presupposition som #ankrar till växt-tankesätt
Stora mängder #jag//du-sortering
Passande doser med #pacing


 

Tillvägagångssätt

Starta med en flexibel tillgång till ett #dissocierat perspektiv, ett helikopterperspektiv, så att du tidigt upptäcker dramadynamik med ansvarsfriskrivning, anklagelser och liknande.

Tillsätt en #mönsterbrytare, som till exempel «problemet är inte löst, även om det finns en syndabock» eller «detta önskar jag inte bidra till».

Lägg till en nypa #leading till minst en god #intention som kan ge kraft till att komma vidare, till exempel «jag önskar … Vad önskar du?».

Blanda i nyttiga #presuppositioner som #ankrar till växt-tankesätt, som till exempel «när vi vet vad vi vill – då får vi till det», «insats ger resultat» – eller något annat som passar.

Servera med riklig #jag//#du-sortering, så att alla får äga sin egen verklighet, toppad med precis så mycket #pacing tills den andra känner sig accepterad, trots att du tackat nej till en drama-dans.

Bon appetit.


 

Anm1: Undvik följande ingredienser:
Dålig #jag//#du-sortering – som kommer bidra til mer drama.
Mis#pacing – var särskilt uppmärksam på att du i drama kan bli inbjuden till att «tycka synd om» och till mys med missnöje. Detta kan alltså vara önskat och förväntad #pacing av den andra parten – och det bidrar till med drama.

Anm2: Vill du veta mer?
Kolla kursen «Konflikthantering och förhandling»


 

Läs hela inlägget »
Etiketter: drama